Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) primena vartotojams, ką reikia žinoti apie ginčo sprendimą ne teismo tvarka. Į VVTAT vartotojai gali kreiptis tik tada, kai kilusio ginčo dėl nekokybiškos prekės, paslaugos, nepristatytos prekės ar kitų nesklandumų vartotojas ir verslininkas neišsprendžia tarpusavyje.
Pirmas žingsnis – kreipimasis į verslininką
Vartotojas turi raštu kreiptis į verslininką – svarbu aiškiai nurodyti savo reikalavimą ir pridėti pirkimo dokumento kopiją, kitus svarbius dokumentus. Verslininkas privalo pateikti motyvuotą atsakymą ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo vartotojo kreipimosi dienos. Jei atsakymas nepateikiamas, arba vartotojo netenkina siūlomas sprendimas, jis gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka. Jei vartotojas į verslininką nesikreipė, VVTAT turi teisę atmesti vartotojo prašymą dėl ginčo nagrinėjimo.
Įrodymų svarba
Kreipiantis į VVTAT, būtina pateikti prašymą kartu su visais turimais įrodymais – tai gali būti sutartys, čekiai, susirašinėjimo su verslininku kopijos ar kita aktuali informacija.
Prašyme vartotojas turi aiškiai suformuluoti savo reikalavimą. Gavusi prašymą, VVTAT visų pirma kreipiasi į abi ginčo šalis ir siūlo rasti taikų sprendimą. Apie 30 proc. gautų prašymų išsisprendžia šiame etape – vartotojas ir verslininkas susitaiko. Jei ginčas nagrinėjamas toliau iš esmės, vertinamos visos aplinkybės, pateikti įrodymai, ginčo šalių paaiškinimai, vadovaujamasi teisės aktais, teismų praktika.
Kai kuriais atvejais gali būti atliekamas prekės ar paslaugos patikrinimas, o jei to nepakanka – prašoma kompetentingų institucijų nuomonės.
Terminai ir rezultatas
Vartotojų teisių apsaugos įstatymas numato ginčo nagrinėjimo VVTAT terminus: ginčas turi būti išnagrinėjamas per 90 dienų. Jeigu dėl pagrįstų priežasčių per šį terminą vartojimo ginčas negali būti išnagrinėtas, VVTAT gali šį terminą pratęsti, tačiau ne ilgiau negu 30 dienų.
Įvertinusi visą surinktą informaciją, VVTAT priima sprendimą – tenkinti, iš dalies tenkinti arba atmesti vartotojo prašymą.
Svarbu pažymėti, kad priimtas sprendimas tampa privalomas, jei per 30 dienų nuo jo priėmimo nė viena šalis nepareiškia ieškinio bendrosios kompetencijos teismui.
Kita svarbi informacija
Vartojimo ginčus ne teismo tvarka tam tikrose srityse (energetika, ryšio, finansinės ar teisinės paslaugos) nagrinėja kitos institucijos. Tik tie vartojimo ginčai kurie nepatenka į šių institucijų reguliavimo sritį, nagrinėjami VVTAT. Daugiau apie vartojimo ginčus nagrinėjančias institucijas šioje atmintinėje:
Prašymą VVTAT patogiausia pateikti per Vartotojų teisių informacinę sistemą - www.vtis.lt . Daugiau informacijos apie prašymo pateikimą, būtinus dokumentus ir kt. - VVTAT svetainėje: https://vvtat.lrv.lt/lt/kaip-pateikti-prasyma/