Lietuvos kelių policijai – 87-eri

Lietuvos kelių policijai – 87-eri
SPA 01
2019-10-01 09:09 2019

Šiandien, spalio 1-ąją, Lietuvos kelių policijai sukanka 86 metai. Šios policijos ištakos mūsų šalyje - tarpukario Kaune, laikinojoje Lietuvos sostinėje,– ten, kur tuomet būta daugiausia judėjimo.

Šia proga – keletas įdomesnių faktų iš Lietuvos kelių policijos istorijos.
Ši policija vadinosi įvairiai - judėjimo, eismo policija, valstybinė autoinspekcija, kelių policija... Bet jos pareigūnai visada atliko iš esmės tą patį darbą: reguliavo transporto eismą, rūpinosi jo saugumu, aiškino visuomenei eismo saugumo principus, registravo automobilius, vykdė jų techninę apžiūrą, egzaminavo vairuotojus, baudė nenorinčiuosius laikytis nustatytos tvarkos.

1928 metais Lietuvoje (be Vilniaus) buvo 926 lengvieji automobiliai, 186 sunkvežimiai, 139 autobusai ir 464 motociklai. Gausėjant transporto priemonių, reikėjo užtikrinti tvarką keliuose ir gatvėse, tad Kauno policininkai pradėjo mokytis gatvių eismo reguliavimo.

Tų pačių metų vasarą Kaune vyko didelė valstybinės reikšmės paroda. Į ją suvažiavo ūkininkų iš visos Lietuvos, svečių iš kitų valstybių. Atvyko ir šalies Vyriausybė. O laikraščiai rašė: „Vytauto ir Parodos gatvių sankryžoje parodos atidarymo dieną buvo tikra automobilių spūstis. Pirmą kartą automobilių eismą sankryžoje tvarkė policininkas - eismo reguliuotojas. Jis sąžiningai bandė vairuotojams rodyti eismo reguliavimo ženklus, tačiau jie važiavo kaip važiavę. Vairuotojai šypsojosi, o policininkas sankryžoje braukė prakaitą".

Po to ilgokai buvo svarstoma: ar vairuotojai, atvykę į parodos atidarymą, nesuprato eismo reguliuotojo ženklų, ar jie į tai nekreipė dėmesio. Šis įvykis paskatino priimti ir 1929 m. birželio 25 d. „Vyriausybės žiniose" paskelbti „Sauskeliais naudotis įstatymą". Jame buvo numatyta ir tai, kad nusižengusiuosius šiam įstatymui apskrities viršininkas galėjo bausti iki 1 000 litų bauda arba areštu. Be to, Vidaus reikalų ministerija turėjo teisę iš pažeidėjo atimti vairuotojo pažymėjimą.

1932 metais Kaune buvo įsteigtos kelios specialios policijos rūšys, viena iš jų - judėjimo tvarkymo reikalų. Judėjimo tvarkymo nuovados viršininku buvo paskirtas policijos valdininkas Bronius Matulaitis, jam talkino vyresnysis policininkas, policininkas ir du studentai aspirantai, priimti į tarnybą nuovados viršininko padėjėjais. B. Matulaitis nedelsdamas pažindinosi su įvairiomis transporto priemonėmis, techniniais priežiūros reikalavimais, o miesto policijos vadas jį išsiuntė į Kaune veikusias Amerikos lietuvių dirbtuves - susipažinti su automobilių konstrukcija ir įgyti patirties. Vėliau B. Matulaitis išmoko ir, kaip tais laikais sakė, „šoferio amato".

1940 m. birželį Lietuvą okupavus SSRS, Vidaus reikalų liaudies komisariato persekiojimų neišvengė ir eismo policijos pareigūnai. Judėjimo policija buvo nuginkluota, pavadinta milicija. Vieni policininkai buvo atleidžiami, areštuojami ir uždaromi į kalėjimus, vežami į Sibirą, kiti laikinai palikti tarnauti milicijoje.
Einant į pabaigą Antrajam pasauliniam karui, SSRS valdžia į užimamas teritorijas iš anksto parinkdavo būsimus vidaus reikalų padalinių vadovus, tarp jų - ir Valstybinės automobilių inspekcijos (VAI) viršininką. Lietuvoje organizuojant VAI, kandidatų į būsimuosius autoinspektorius buvo ieškoma karo ligoninėse tarp karininkų automobilininkų. Tarp jų pasitaikė ir keli lietuviai. Kadangi autoinspekcijoje dirbo ne specialistai, o demobilizuoti karo dalyviai, dažniausiai rusakalbiai (gerai, jei buvę vairuotojai), tad jiems sunkiai sekėsi aiškintis autoavarijų priežastis, nustatyti tikruosius kaltininkus. Todėl 1946 metais autoinspektorius pradėta mokyti elementarių dalykų: surašyti protokolą, apklausti liudininkus, užfiksuoti avarijos pėdsakus, nustatyti galimus automobilių gedimus, atlikti techninę apžiūrą...

Transporto vis daugėjo, tad reikėjo rūpintis ne tik jo technine būkle, bet ir eismo organizavimu. Imta statyti daugiau kelio ženklų, o 1947 metais buvo įrengtas pirmasis šviesoforas - Vilniuje, Pylimo ir J. Basanavičiaus gatvių sankryžoje. Jo signalus perjunginėjo šalia budintis autoinspekcijos darbuotojas.

Laikui bėgant, pagrindinių sostinės gatvių sankryžose atsirado nedideli įstiklinti statiniai, juokais vadinami „milicininkas stiklinėje". Tai buvo įstiklinta cilindro formos kabina, pakelta virš gatvės, iš kurios milicininkas-reguliuotojas valdydavo sankryžos šviesoforus. Į vadinamąją „stiklinę" reguliuotojui būdavo sunku įlipti ir ne mažiau sudėtinga išlipti. Be to, daugybė eismo reguliuotojų būdavo atitraukiami nuo budėjimo gatvėse - jiems tekdavo „stiklinėse" sukioti šviesoforo jungiklius. Tapo būtina eismo reguliavimą automatizuoti, tad VAI techninės ir šviesoforų grupių darbuotojai sukonstravo ir pagamino elektroninį šviesoforo valdymo prietaisą. 1957 m. rudenį elektroninis šviesoforas (pirmasis ir tuometėje SSRS) buvo sumontuotas Vilniuje, minėtoje J. Basanavičiaus ir Pylimo gatvių sankryžoje.

Atėjo 1988-ieji, Atgimimas, daugiatūkstantiniai Sąjūdžio mitingai, šalies nepriklausomybės priešininkų provokacijos, tragiškieji 1991-ųjų sausio įvykiai.

Tuometinis VAI vadovas, ilgametis kelių policijos pareigūnas Ramutis Oleka sako, kad tai buvo išskirtinis ir labai įdomus laikas. „Mes, pareigūnai, stengėmės dirbti taip, kad būtų išvengta susipriešinusių pusių kraujo praliejimo. Ypač sudėtinga padėtis tapo įsikišus kariškiams. Bet, nepaisant nieko, pamažu, teisiškai ėjome į nepriklausomybę. Ją atkūrus, prasidėjo naujų, lietuviškų policijos struktūrų kūrimas. Reikėjo dirbti daug, pasiraitojus rankoves. Ne tik eismo priežiūros srityje - visoje policijos veikloje", - prisimena R. Oleka.

Pamažu Lietuvos valstybė stiprėjo, policijos pareigūnai apsivilko naujas uniformas, gavo modernių automobilių, naujų ryšio ir specialiųjų priemonių. Drausminti stikliuko mėgėjus padeda alkoholio kiekio matuokliai, per greit važinėjančiuosius išaiškina greičio matuokliai...

Šiuo metu pagrindinis kelių policijos uždavinys - eismo saugumo užtikrinimas šalies keliuose. Kelių policijos pareigūnams tenka bendrauti su pačiais įvairiausiais žmonėmis: jaunais ir vyresnio amžiaus, miestiečiais ir kaimo gyventojais, užsieniečiais, aukšto rango pareigūnais. Su kiekvienu iš jų svarbu bendrauti pagarbiai, viską išaiškinti suprantamai. Dėl to pareigūnai, dirbantys kelyje, turi gebėti operatyviai ir teisingai įvertinti situaciją, priimti reikiamą sprendimą, išmanyti įstatymus bei taisykles ir visada būti pasirengę žmonėms ateiti į pagalbą.

Policijos departamento inf.

Panašūs straipsniai

Policija intensyviai ruošiasi artėjančiam vasaros sezonui, pirmą kartą policijai talkins ir šauliai

Policija intensyviai ruošiasi artėjančiam vasaros sezonui, pirmą kartą policijai talkins ir šauliai

Artėjantis vasaros sezonas – iššūkis, kuriam intensyviai ruošiasi ir policija. Įvairios apklausos rodo, kad net 43 proc. tautiečių šiemet planuoja atostogauti Lietuvoje pajūryje, kituose kurortiniuose šalies...

150 mln. eurų keliams: pradedamas prašymų finansuoti vertinimas

150 mln. eurų keliams: pradedamas prašymų finansuoti vertinimas

Susisiekimo ministerijoje veiklą pradėjo Valstybinės ir vietinės reikšmės kelių objektų, finansuojamų iš Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plano lėšų...

Kelių naudotojai karantino laikotarpiui gali sustabdyti metinių e. vinječių galiojimą

Kelių naudotojai karantino laikotarpiui gali sustabdyti metinių e. vinječių galiojimą

Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) informuoja, kad kelių naudotojai, kurie nesinaudos mokamais Lietuvos keliais, gali kara...

Kelininkai: atsakingai dirbame ir vykdysime savo įsipareigojimus

Kelininkai: atsakingai dirbame ir vykdysime savo įsipareigojimus

Savivaldybės baiminasi, kad, sumažinus finansavimą kelių priežiūrai bei plėtrai, susisiekimo sąlygos blogės, tačiau kelininkai teigia, kad valstybiniuose keliuose užtikrins reikiamą paslaugų kokybę....

Policija primena pagrindines taisykles, važiuojantiems dviračiais, elektriniais paspirtukais

Policija primena pagrindines taisykles, važiuojantiems dviračiais, elektriniais paspirtukais 1

Dviračių, motorinių dviračių (elektrinių paspirtukų ir pan.) dalyvavimą eisme, kaip ir visą eismo keliais tvarką Lietuvos Respublikoje nustato Kelių eismo taisyklės ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo auto...

Apie skambinančiojo buvimo vietos nustatymo sistemą Lietuvoje

Apie skambinančiojo buvimo vietos nustatymo sistemą Lietuvoje

Vakar Lietuvos policijai išplatinus pranešimą apie galimai jėga į automobilį įsodintą merginą, socialinių tinklų vartotojams kilo d...

LAKD: Dezinformacija turi liautis - lėšų panaudota tiek, kiek leido įstatymai

LAKD: Dezinformacija turi liautis - lėšų panaudota tiek, kiek leido įstatymai 1

,,Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) informuoja, kad per 2017–2019 metus panaudojo 102,7 proc. lėšų, galimų naudoti kelių tink...

Jaroslavas Narkevičius: savivaldybių žvyrkeliams paskirstyti 20 mln. eurų leis išasfaltuoti per 250 kelių ir gatvių

Jaroslavas Narkevičius: savivaldybių žvyrkeliams paskirstyti 20 mln. eurų leis išasfaltuoti per 250 kelių ir gatvių 1

Atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių pateiktus prašymus, susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus įsakymu joms paskirstyta 20 mln. eurų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų, numatytų vietinės reikš...

Šiais metais rajone bus asfaltuojami 6 žvyrkeliai

Šiais metais rajone bus asfaltuojami 6 žvyrkeliai 2

Pagal Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos (Kelių direkcija) ir rangovų pasirašytas žvyrkelių asfaltavimo sutartis per 2016–2020 m. bus išasfaltuota 1450 km žvyrkelių, t. y. ti...

Ruošiamasi viaduko virš geležinkelio rekonstrukcijai – visuomenė kviečiama susipažinti su projektiniais pasiūlymais

Ruošiamasi viaduko virš geležinkelio rekonstrukcijai – visuomenė kviečiama susipažinti su projektiniais pasiūlymais

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) prie Susisiekimo ministerijos pristato Valstybinės reikšmės krašto kelio Nr. 143 Jonava-Žasliai-Kalniniai Mijaugonys 1,189 km esančio viaduko virš geležinkelio rek...

Kelių direkcija kviečia savivaldybes iki kovo 1 d. sudaryti finansavimo sutartis

Kelių direkcija kviečia savivaldybes iki kovo 1 d. sudaryti finansavimo sutartis

Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) kviečia savivaldybes iki kovo 1 d. sudaryti finansavimo sutartis dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos (tolia...

Keliams šalies savivaldybėse – didesnis finansavimas nei pernai

Keliams šalies savivaldybėse – didesnis finansavimas nei pernai

Šiandien Vyriausybė posėdyje pritarė 2020 metų Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo lėšų naudojimo sąmatai. Įtraukus praėjusiais metais nepanaudotus 65,3 mln. eurų lėšų, šiais metais KPPP...

Naujas policijos automobilis be skiriamųjų ženklų patruliuos ir Jonavoje

Naujas policijos automobilis be skiriamųjų ženklų patruliuos ir Jonavoje

Liepos 8 dieną Kauno apskrities policija pristatė naują policijos automobilį be skiriamųjų ženklų, kurį artimiausiu metu patruliuojantį bus galima išvysti Kauno apskrityje. Automobilį įsigijo Kauno rajono sa...

Kelių direkcijos sprendimas nutraukti sutartis su darbus atsisakiusia vykdyti bendrove – teisėtas ir pagrįstas

Kelių direkcijos sprendimas nutraukti sutartis su darbus atsisakiusia vykdyti bendrove – teisėtas ir pagrįstas

Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Kelių direkcija) dvi sutartis su UAB „Kamesta“ dėl 54 km žvyrkelių asfaltavimo nutraukė teisėtai ir pagr...

„Kelių tarnyba“: Pavasarį – žiema keliuose

„Kelių tarnyba“: Pavasarį – žiema keliuose

Kaip praneša AB „Kelių tarnyba“, oficialus žiemos sezonas kelininkams baigėsi balandžio 15 d., tačiau nuolatinės priežiūros žiemą bendrovė laikosi visus metus. Šiandien, dėl didelio snygio, nuo ankstyvo ryto...