Apklausos duomenimis, net 71 proc. apklaustųjų nurodė, kad, kreipdamiesi dėl vartojimo kredito suteikimo, naudojosi bankų paslaugomis, kitų vartojimo kredito davėjų paslaugomis naudojosi 10 proc. respondentų, tarpusavio skolinimosi platformų paslaugomis – 9 proc. respondentų, 6 proc. naudojosi kredito unijų paslaugomis. Didžioji dalis apklausos respondentų nurodė, kad jiems yra suprantami vartojimo kredito produktai (lizingas, vartojimo paskola, kredito limitas).

Pasitenkinimo finansinėmis paslaugomis apklausa: ką gyventojai sako apie vartojimo kreditus?

Svarbiausi veiksniai, įsigyjant vartojimo kreditą, yra vartojimo kredito kaina (tai svarbu 84 % respondentų), aiškus produkto aprašymas suprantama kalba (85 % respondentų) ir greitas bei paprastas įsigijimo procesas (81 % respondentų). Mažiausiai svarbus veiksnys įsigyjant vartojimo kreditą yra galimybė įsigyti kredito produktą nuotoliniu būdu (74 % respondentų).

Pasitenkinimo finansinėmis paslaugomis apklausa: ką gyventojai sako apie vartojimo kreditus?

Didesnė dalis vartojimo kreditą turinčių respondentų (56 %) nurodė, kad prieš įsigydami paslaugą palygina kelių vartojimo kredito davėjų teikiamus pasiūlymus, todėl išsirenka geresnį jų poreikius atitinkantį vartojimo kredito produktą. 14 proc. vartojimo paskolos gavėjų nurodė, kad gavo tik vieną pasiūlymą.

Vertinant skirtingų kredito produktų palyginimą, 37 proc. respondentų buvo labai paprasta palyginti vartojimo kredito pasiūlymus. Tačiau vartotojų pasiteiravus, kokias sąlygas lengva arba sunku palyginti, iš apklausos duomenų matyti, kad vartojimo kredito gavėjams panašiai sudėtinga palyginti tiek informaciją apie palūkanas (47 %), tiek taikomus mokesčius (44 %) bei sutarties sąlygas (42 %).

Kas žinotina įsigyjantiems vartojimo kreditą?

Lietuvos bankas nuolat skatina vartotojus lyginti skirtingų vartojimo kredito davėjų pasiūlymus ir atkreipti dėmesį ne tik į taikomas palūkanas, bet ir į bendrą vartojimo kredito kainą, kurią sudaro visos su vartojimo kreditu susijusios išlaidos (palūkanos ir visi su vartojimo kreditu susiję mokesčiai), t. y. pinigų suma, kurią žmogus turi sumokėti vartojimo kredito davėjui už naudojimąsi vartojimo kreditu per visą sutarties laikotarpį. Plačiau apie tai galima sužinoti čia.

Apklausos metu net 32 proc. vartojimo kredito gavėjų nurodė, kad niekada netikrina savo turimo vartojimo kredito sutarties sąlygų, rečiau kaip kartą per metus tai daro 17 proc. vartojimo kredito gavėjų. Atsižvelgdamas į tai, Lietuvos bankas rekomenduoja vartojimo kredito davėjams daugiau laiko skirti kredito sutarties sąlygų ir vartojimo kredito kainos paaiškinimui.

Pasitenkinimo finansinėmis paslaugomis apklausa: ką gyventojai sako apie vartojimo kreditus?

Lietuvos bankas vartojimo kredito gavėjų dėmesį atkreipia į tai, kad net ir sudarę vartojimo kredito sutartį, gyventojai turite teisę ne tik pasitikrinti, ar vartojimo kredito sąlygos atitinka asmeninius poreikius, bet ir gali pasidomėti galimybe pakeisti vartojimo kredito davėją, kuris galėtų kredito gavėjui pasiūlyti geresnes ir poreikius labiau atitinkančias sąlygas.

Vartojimo kredito gavėjai apklausoje taip pat įvertino kredito paslaugų naudojimo patirtį. Apie 60 proc. vartojimo kredito gavėjų patirtį įvertino teigiamai. Primename, kad kilus klausimų arba susidūrus su problemoms grąžinant vartojimo kreditą, gyventojai turėtų kreiptis į savo vartojimo kredito davėją. Net 72 proc. vartojimo kredito gavėjų teigė esantys patenkinti sklandžiu ir greitu problemų sprendimu. Kiti 15 proc. vartojimo kredito gavėjų nurodė, kad problema buvo išspręsta, tačiau sprendimas užtruko.

Apibendrinant atliktos apklausos rezultatus, yra pagrindo teigti, kad vartojimo kredito davėjų teikiamos paslaugos iš esmės tenkina vartojimo kredito gavėjų lūkesčius, didesnė dalis vartojimo kredito gavėjų žino apie išankstinio vartojimo kredito grąžinimo teisę (59 % respondentų nurodė, kad ši teisė jiems yra žinoma), o kitas teisės aktuose įtvirtintas savo teises žino gerokai mažiau: teisę į kredito atostogas (31 %), teisę kredito atsisakyti per 14 dienų (25 %) ar teisę pertvarkyti (restruktūrizuoti) kredito sutartį (23 %) ir kt.).

Apie apklausą:

Apklausa „Vartotojų pasitenkinimas finansinėmis paslaugomis“ Lietuvos banko iniciatyva buvo atlikta 2021 m. spalio 19–lapkričio 3 d. Iš viso buvo apklausta 1 000 (vienas tūkstantis) 18–65 m. amžiaus gyventojų. Tyrimui naudotas mišrus metodas apklausiant respondentus internetu (CAWI) ir asmeniniu interviu respondento namuose (CAPI).

Lietuvos banko inf. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: