Kaip praneša VVTAT, Leidinio „Respublika“ priede „TV Publika“, leidinyje „LIETUVOS RYTAS“ bei minėto leidinio priede „SAVAITGALIS“, leidinio „Kauno diena“ ir „Klaipėdos diena“ priede „TV diena“ skleisti kaidinantys teiginiai apie įvairius produktus, pažymint stebuklus primenančias jų funkcijas.
Dienraščiai skleidė įvairių gaminių reklamą:
- UAB „RESPUBLIKOS“ LEIDINIAI“ skleidė „Stipriai stangrinantis masažuoklis“, „Pagalvė su ekologiškais grikių lukštais Dreamfill“, „Nauja šiluminė technologija“, „Prausimo ir masažo diržas“, „Daugiafunkcinis ekranas – lupa“, „Binauralinis anglų kalbos mokymosi metodas“, „Unikali kryžių kolekcija“ reklamą,
- UAB „Diena Media News“ skleidė gaminio „Binokulinis akies asistentas“ bei „Nuskausminanti biomagnetinė apyrankė su turmalinu ir germaniu“ reklamą,
- UAB „LIETUVOS RYTAS“ skleidė „Unikali kryžių kolekcija“, „Ortofunkciniai vidpadžiai“, Densubstitucinės laminatės“, „Binokulinis akies asistentas“, „Protezavimo funkciją atliekančios laminėtės“, bei „Binauralinis anglų kalbos mokymosi metodas“ reklamą.
Šiose reklamose buvo nurodyti klaidinantys teiginiai:
- „Patvariausia taisymo juosta sutaisys viską ir yra beveik nesunaikinama!“,
- „Visokeriopos pagalbos kryžiai, kurie turi padėti kasdieniniuose reikaluose <...>“, „<...> buvo sukurta net komisija patvirtinanti įvykusius stebuklus“,
- „sukuria aplink Jus sveikos šilumos oazę <...>“, „sumažina peršalimo ir infekcijų riziką 73%“,
- „Nedelsiant paaštrina regėjimą 300%. Naudojamas dažnai, slopina regėjimo defektų gilinimą ir netgi gali juos pašalinti!“,
- „Šiandien anglų kalbos gali išmokti kiekvienas. Binauralinio metodo pagalba Jūs užkoduosite savo kalbines žinias pasąmonėje. Be žodžių kalimo ir varginančio mokymosi! Po 3 savaičių pradėsite kalbėti angliškai taip pat laisvai, kaip ir lietuviškai! <…> Kalbos žinios pačios „įplauks“ į Jūsų smegenis“,
- „Paspartina mokymąsi iki 800 % ir blokuoja jų užmiršimą ateityje. <...> Jūsų galvoje automatiškai pasirodys paruošti sakiniai“,
- „ Kelleris: Šis nuostabus išradimas pataisys Jūsų regėjimą per 7 milisekundes“, „Howardo Beckerio Instituo Osle specialistai atrado, kaip per 7 milisekundes pašalinti netgi rimtus regos defektus karinės technologijos pagalba. Veikiant šiam „oftalmologijos stebuklui“ rega automatiškai pagerėja ir akimirksniu paaštrėja net 400 proc. <...>“,
- „Šokiruojantis išradimas iš Japonijos kovoja su skausmu be vaistų!“, <…> tai galingiausias ginklas nuo skausmo ir negalavimų“,<…> reguliuoja kraujospūdį ir širdies ritmą; palengvina migreną ir galvos svaigimą; padidina atsparumą; pagreitina gijimą; sumažina astmos simptomus ir alergijas; pašalina raumenų, stuburo ir sąnarių skausmus; pagerina virškinimą, palaiko lieknėjimą; sumažina cukraus ir cholesterolio kiekį kraujyje“ „<...> iš karto po užsidėjimo, o pilną veiksmingumą pasiekia po 6-8 dienų“,
- „Ortopedijos specialistas Julius Kornauskas“, „ Martinas Wayne‘as iš Baltimore Foot Clinic, vienas iš cosmix SX-01 technologijos, kurią naudoja NASA“.
-
Ne vieną kartą tuose pačiuose leidiniuose skleistose reklamose buvo vartojami teiginiai („Didžiulės nuolaidos – dabar iki 80 % pigiau! Aukščiausios kokybės produktai, kurių nerasite įprastose parduotuvėse“, „pirmą kartą prieinamas Lietuvoje“, „DIDŽIULĖ NUOLAIDA“, „pasiūlymas galioja tik pirmiesiems 100 žmonių, kurie paskambins nustatytu terminu“), kuriais buvo siekiama:
- paskatinti vartotoją nedelsiant priimti sprendimą, nesuteikiant vartotojui galimybės ar pakankamai laiko priimti informacija paremtą sprendimą;
- tam tikrų prekių aprašymuose buvo nurodomos „stebuklingos“, gydomosios produktų savybės, nors produktai nėra ir nebuvo registruoti kaip vaistiniai preparatai ar medicinos priemonės;
- reklamose buvo minimi įvairūs sveikatos priežiūros specialistai, nors iš tiesų tokie specialistai neegzistuoja;
- skleidžiama reklama buvo orientuota į labiau pažeidžiamus, turinčius tam tikrų sveikatos sutrikimų, vartotojus, kurie, pasitikėdami laikraštyje pateikiama reklama ir užsisakę reklamuojamus produktus, pristatomus kaip gydomųjų ar net „stebuklingų“ savybių turinčius, dėl savo sveikatos problemų galimai į gydytojus nesikreipė.
VVTAT taip pat nustatė, kad reklamose nebuvo minimas nei prekių pardavėjas, nei pardavėjo adresas, nei kita svarbi informacija, kuri leistų vartotojams identifikuoti prekes siūlantį komercinės veiklos subjektą, nenurodomos tikslios prekių pirkimo-pardavimo sąlygos.
Taigi, vartotojai, skaitydami UAB „RESPUBLIKOS“ LEIDINIAI“, UAB „Diena Media News“ bei UAB „LIETUVOS RYTAS“ leidiniuose skleidžiamas reklamas, pasitikėdami populiariuose leidiniuose pateikiama informacija ir neturėdami jokių duomenų, jog reklamos užsakovas – Panamoje registruota bendrovė, dėl kurios klaidinančių reklamų VVTAT laikraščių leidėjus ne kartą buvo įspėjusi, neturėjo galimybių patikrinti informaciją, todėl, patikėję joje skleidžiama informacija apie siūlomų produktų deklaruojamomis savybėmis, galėjo būti suklaidinti.
! SVARBU:
Reklamos įstatymas numato, kad reklamos skleidėjas, šiuo atveju dienraščiai, ATSAKO už neatitinkančios reklamos naudojimą, jeigu jis žinojo ar turėjo žinoti, kad naudojama Reklamos įstatyme nustatytų reikalavimų neatitinkanti reklama.
Už skleistą klaidinančią reklamą VVTAT UAB „RESPUBLIKOS“ LEIDINIAI“ skyrė 42 298 eurų, UAB „Diena Media News“ - 56 885 eurų, UAB „LIETUVOS RYTAS“ - 94 388 eurų baudas.
Skiriant sankcijas atsižvelgta į tai, jog bendrovės buvo ne kartą įspėtos dėl tokio pobūdžio reklamų skleidimo, rekomenduota konkretaus užsakovo reklamų savo laikraščiuose nebeskelbti ir neklaidinti vartotojų, tačiau laikraščių leidėjai nepaisė VVTAT rekomendacijų ir toliau skleidė reklamą, klaidinančią vartotojus. Taip pat atsižvelgta į pažeidimo pobūdį, didelį sklaidos mastą bei ilgą trukmę, bendrovių metines pajamas ir bendradarbiavimą tyrimo metu.
VVTAT nutarimai per 30 kalendorinių dienų nuo jų priėmimo dienos gali būti skundžiami Vilniaus apygardos administraciniam teismui.