Vairuotojai, ko gero, jau žino, jog nors buvo skelbiama, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisa dėl sveikatos pažymėjimo susiejimo su vairuotojo pažymėjimo galiojimu įsigalios nuo 2024 m. sausio 1 d., gruodžio mėnesį Seimas persigalvojo ir pritarė siūlymui metams – iki 2025 m. sausio 1 d. – atidėti nuostatos įsigaliojimą. Nepaisant to, dalis jų paskutinės dienos laukti nežada ir jau dabar atlieka sveikatos patikras. Ją neseniai atliko ir skaitytojas Donatas, teigiantis, kad ši jam sukėlė nemažai klausimų.
Neatliko jokių tyrimų
,,Situacija tokia, kad nuėjau į gydymo įstaigą dėl sveikatos pažymos. Iš manęs buvo paprašyta 40 eurų ir po minutės pažyma buvo mano rankose. Tiesą sakant, likau gana nustebintas - man nebuvo atlikti visiškai jokie tyrimai, o paimti pinigai - ne keli euriukai.
Gydymo įstaigos viešai skelbti nenoriu, bet papasakojęs apie savo patirtį draugams sužinojau, kad ir jie pažymas gavo tiesiog už pinigus, be jokių tyrimų. Tik kaina skirtingose įstaigose skyrėsi... Ar tai normalu? Jei taip, ar ši pažyma tapo privaloma siekiant išpešti pinigus iš žmonių, o ne patikrinti vairuotojų sveikatą?
Norėčiau, kad jūs pasidomėtumėt, kokius tyrimus privalo atlikti medikai? O gal šių išties nereikia?", - klausė į redakciją paskambinęs vaikinas.
Apie tvarkas
Komentarą į šią užklausą portalo jonavoszinios.lt redakcijos prašymu pateikė Sveikatos apsaugos ministerija.
Anot jos, vairuotojų sveikatos patikrinimus reglamentuoja Vairuotojų sveikatos tikrinimo reikalavimų ir tvarkos aprašas, patvirtintas sveikatos apsaugos ministro įsakymu „Dėl profilaktinių sveikatos tikrinimų sveikatos priežiūros įstaigose“.
Aprašo 1 lentelėje nustatyta, jog 1 grupės (t. y. AM, A1, A2, A, B1, B ir BE kategorijų) transporto priemonių vairuotojams turi būti atlikti:
- regėjimo aštrumo, regėjimo lauko tyrimai, akispūdžio matavimas (asmenims nuo 40 m.). Jei regėjimas neatitinka regėjimo lauko arba regėjimo aštrumo standarto – regėjimo prieblandoje, jautrumo ryškiai šviesai, kontrastinio jautrumo tyrimas;
- klausos – šnabždesiu abipus, vestibulinės funkcijos tyrimai;
- EKG, psichologinės atrankos, reakcijos ir kiti tyrimai (gydytojui skyrus);
- viso nakties miego laikotarpio respiracinė poligrafija ir (ar) polisomnografija ir kiti tyrimai (pulmonologui ar neurologui skyrus).
,,Jeigu vairuotojui yra diagnozuotos ligos ar sveikatos problemos, dėl kurių gali būti ribojama teisė vairuoti transporto priemones, gydytojo sprendimu gali būti atliekama ir daugiau tyrimų, reikalingų išvadai dėl asmens galimybės saugiai vairuoti priimti", - paaiškina SAM.
Privalomi tik keli tyrimai
Ministerija atkreipia dėmesį, kad atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, visiems 1 grupės transporto priemonių vairuotojams (nepriklausomai nuo amžiaus) sveikatos patikrinimo metu privalo būti atlikti šie tyrimai: regėjimo aštrumo, regėjimo lauko, klausos (šnabždesiu abipus) ir vestibulinės funkcijos. Jeigu vairuotojas yra 40 metų ar vyresnis, jam privalo būti atliktas akispūdžio matavimas. Visų kitų tyrimų skyrimas priklauso nuo vairuotojo sveikatos būklės ir dėl jų skyrimo poreikio sprendžia sveikatos patikrinimą atliekantis gydytojas.
Skirtingos kainos
Verta paminėti ir tai, kad vairuotojo sveikatos patikrinimas gali būti atliekamas sveikatos priežiūros įstaigoje, kurioje pacientas yra prisirašęs arba bet kurioje kitoje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje, teikiančioje šias paslaugas.
Paslauga yra mokama, tačiau kainos skirtingose gydymo įstaigose - skiriasi.