Lietuvos apeliacinis teismas atmetė ieškovės AB „VIA Lietuva“ (anksčiau – AB Lietuvos automobilių kelių direkcija) apeliacinį skundą ir paliko nepakeistą apygardos teismo sprendimą, kuriuo atmestas AB „VIA Lietuva“ civilinis ieškinys atsakovei SW Traffic AS (anksčiau – SW Baltics AS) dėl beveik 61 mln. Eur žalos atlyginimo.
SW Traffic AS dalyvavo ieškovės vykdomuose Elektroninės kelių rinkliavų sistemos (toliau – EKRIS) sukūrimo ir Eismo kontrolės įrangos (toliau – EKĮ) įrengimo pirkimuose, susijusiuose su kuriama nauja, Lietuvos specifikai pritaikyta elektronine kelių rinkliavų sistema (toliau – E-tolling)[1].
AB „VIA Lietuva“ teigė, kad dėl SW Traffic AS prašymu pritaikytų laikinųjų apsaugos priemonių – EKĮ ir EKRIS pirkimo procedūrų sustabdymo – E-tolling sistema, turėjusi pradėti veikti nuo 2023 m. sausio 1 d., nebuvo sukurta laiku, jos paleidimas buvo nukeltas iki 2024 m. liepos 1 d., o AB „VIA Lietuva“ dėl tokių neteisėtų atsakovės veiksmų negaus 60 916 350 Eur pajamų, kurias tikėjosi gauti pradėjus taikyti naują sistemą.
Nustatyta, kad SW Traffic AS pateikus ieškinius buvo taikytos laikinosios apsaugos priemonės – pirkimo procedūrų sustabdymas (dėl EKĮ – apie 4 mėnesius, dėl EKRIS – apie 9 mėnesius), tačiau, Apeliacinio teismo vertinimu, bylos aplinkybės neleidžia daryti išvados, kad AB „VIA Lietuva“ patyrė nuostolius išskirtinai tik dėl SW Traffic AS kaltės.
Apeliacinio teismo teisėjų kolegija pažymėjo, kad vykdant E-tolling sistemai paleisti būtinus EKĮ ir EKRIS pirkimus pati AB „Via Lietuva“ neveikė tinkamai: ne vieną kartą, gavusi ne tik atsakovės, bet ir kitų tiekėjų pretenzijas, atidėjo pirkimo procedūras, jas nutraukė ir vėl paskelbė iš naujo, be to, EKRIS pirkimai, pritaikius laikinąsias apsaugos priemones, buvo sustabdyti ne tik atsakovės, bet ir kitų tiekėjų iniciatyva, vėliau sprendimas dėl EKRIS pasiūlymų eilės sudarymo teismo buvo pripažintas neteisėtu ir panaikintas.
Taip pat teisėjų kolegija konstatavo, kad AB „VIA Lietuva“ reikalaujami priteisti nuostoliai – beveik 61 mln. Eur negautų pajamų, yra tik hipotetiniai, o ne realūs, nes naujos E-tolling sistemos įdiegimas vis tiek nebūtų baigtas iki 2023 m. sausio 1 d. dėl su kitais tiekėjais kilusių teisminių ginčų.
Ši Lietuvos apeliacinio teismo nutartis civilinėje byloje Nr. e2A-176-516/2024 įsiteisėja jos priėmimo dieną, tačiau per tris mėnesius nuo priėmimo dienos gali būti skundžiama kasacine tvarka Lietuvos Aukščiausiajam Teismui.
***
[1] E-tolling sistema – labai didelio masto projektas, kuriuo ketinama šiuo metu galiojančią vinječių sistemą pakeisti į kelių rinkliavą, kuri būtų mokama už keliais nuvažiuotą atstumą. Šiuo metu valstybės pajamos iš metinių vinječių pardavimo sudaro apie 45 mln. Eur. Planuojama, kad įdiegus pažangią elektroninę sistemą pajamos pasieks apie 111 mln. Eur.
Lietuvos apeliacinio teismo inf.