Iš 50 „Via Lietuva“ valdomų sankryžų daugiau nei 20-tyje jų šiemet buvo atlikta šviesoforų postų modernizacija. Tai padaryta siekiant atnaujinti seną, morališkai ir techniškai pasenusią įrangą. Daugelyje šių sankryžų buvo fiksuoti gedimai: netiksliai veikę eismo srautų davikliai be reikalo sustabdydavo transportą pagrindinėse kryptyse. Atlikus daviklių sistemų atnaujinimą, šviesoforai dabar raudoną šviesą rodys tik tada, kai tai tikrai būtina – leidžiant transportui įvažiuoti iš šalutinio kelio arba pėstiesiems paspaudus mygtuką.
Be to, vykdant šį modernizacijos projektą, šviesoforai išdėstyti pagal šiuo metu galiojančius kelių šviesoforų įrengimo taisyklių reikalavimus, perteklinės atramos demontuotos, taip mažinant „stulpų mišką“ ir atlaisvinant pėsčiųjų infrastruktūrą bei šalikeles.
„20-yje sankryžų visoje Lietuvoje šviesoforai modernizuoti taip, kad jie stabdytų eismą tik tuomet, kai tai būtina. Šie pokyčiai užtikrins mažesnes spūstis, trumpesnes keliones ir saugesnes perėjas pėstiesiems. Vairuotojams nereikės be reikalo stoviniuoti, eismas bus tolygesnis, o kasdienės kelionės — sklandesnės ir greitesnės. Tai tęstiniai darbai, kai kelių infrastruktūra tampa vis išmanesnė: dar lapkritį magistralėse greitį pritaikėme prie realių oro sąlygų, kai galima važiuoti 130 km per valandą greičiu žiemą. Tai nedidelės, bet labai svarbios permainos, kurias žmonės jaus kasdien“, – sako susisiekimo ministras Juras Taminskas.
Kaip teigia „Via Lietuva“ vadovas Martynas Gedaminskas, šviesoforų postų pakeitimai buvo būtini, nes daugelis senų šviesoforų nesugebėjo tinkamai valdyti eismo srautų, o dėl to buvo fiksuojami gedimai ir eismo spūstys.
„Modernizavus įrangą, šviesoforai dabar veikia pagal naujausius standartus, užtikrindami sklandesnį eismą ir geresnį saugumą tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems. Šie pokyčiai pagerino kasdienį eismą ir palengvino infrastruktūros priežiūrą ateityje“, – aiškina „Via Lietuva“ vadovas Martynas Gedaminskas.
Vienas naujausių modernizacijos etapų įgyvendintas Vilniaus rajone, Riešėje – kelyje A14 Vilnius–Utena (11,3 km), Molėtų plente, ties Molėtų ir Dangeručio gatvių sankryža, prie PC „Link Molėtų“. Čia įvestas dalinis dešiniojo posūkio reguliavimas.
Posūkyje iš Molėtų g. į dešinę (Vilniaus link) teko suderinti du paprastai sunkiai derinamus tikslus – pėsčiųjų saugumą ir eismo pralaidumą. Įvertinus specialistų analizę ir daugybę gyventojų pastebėjimų, nuspręsta keisti reguliavimą siekiant apsaugoti per A14 kelią einančius pėsčiuosius ir kartu išlaikyti pakankamą eismo srautą iš Riešės į Vilnių.
Dalinio reguliavimo principas – Vakarų Europoje plačiai taikoma praktika, kai geltonas mirksintis signalas vairuotojus tik įspėja, tačiau eismo nereguliuoja, todėl vairuotojai juda vadovaudamiesi pirmumo ženklais. Raudonas signalas įjungiamas tik esant poreikiui laikinai sustabdyti eismą, pavyzdžiui, pėstiesiems paspaudus iškvietimo mygtuką. Žalias signalas nenaudojamas sąmoningai, kad nebūtų sudaromas klaidingas įspūdis apie nekliudomą važiavimą. Geltonas mirksintis signalas vairuotojams primena, jog posūkis yra nereguliuojamas ir jie privalo praleisti pagrindiniu keliu važiuojančius automobilius ir, naudodamiesi greitėjimo juosta, saugiai įsilieti į A14 kelią.
Šis pakeitimas leidžia apsaugoti per perėją einančius pėsčiuosius, kartu nesukeliant didelių eilių sukantiems į dešinę iš Molėtų gatvės. Pakeitimus iš Molėtų g. pusės įgyvendino „Via Lietuva“, o iš Dangeručio g. pusės prisidėjo teritorijos vystytojas.
Tuo metu Raseiniuose, Vilniaus gatvėje, „Via Lietuva“ iniciatyva šiemet atlikti daliniai sankryžos su Maironio, Stoties ir Vytauto Didžiojo gatvėmis modernizavimo darbai: pakeisti nusidėvėję šviesoforai ir kabeliai, optimizuotas šviesoforų ir kai kurių kelio ženklų išdėstymas, atnaujinta eismo valdymo programa. Darbai inicijuoti dėl susidėvėjusios įrangos ir gyventojų skundų, o atlikta optimizacija gerokai sumažino eismo dalyvių gaišatį, pagerino sankryžos pralaidumą bei prisidėjo prie efektyvesnio „Via Lietuva“ infrastruktūros valdymo.
Šalčininkuose, ties Nepriklausomybės ir Vilniaus gatvių sankryža, atnaujintos sutrūkusios ir per plonos gembinės atramos, pakeisti visi 15 metų eksploatuoti šviesoforai ir įrengti nauji adaptyvūs eismo srautų davikliai, leidžiantys eismą reguliuoti prisitaikant prie jo srauto.
Valstybinės reikšmės kelyje Nr. 102 Vilnius–Švenčionys–Zarasai, išgirdus gyventojų skundus dėl padidėjusio triukšmo, ties Miškonių kaimu, Nemenčinės plente, buvo įdiegtas šviesoforų reguliavimo režimas „Visiems raudona“. Naktį (22–6 val.) visos sankryžos kryptys turi raudoną šviesoforo signalą, o žalias įsijungia tik tada, kai transporto priemonė priartėja ir ją užfiksuoja kelio dangoje esantys davikliai (maždaug 35–40 metrų atstumu). Tai leidžia sumažinti greitį ir triukšmą gyvenamose zonose, o vidutinis greitis sumažėjo iki 40 km/val.
Aleksandrijoje, kelyje A9 Panevėžys–Šiauliai (74,8 ir 75,05 km sankryžose), atnaujinti visi šviesoforai, įrengti pėsčiųjų mygtukai saugos salelėje, o šviesoforų išdėstymas pritaikytas pagal galiojančias taisykles. Tame pačiame kelyje Radviliškyje, (57,14 km ir 58,36 km sankryžose), atnaujinta itin prastos būklės įranga – pakeisti visi šviesoforai ir atramos, įrengti nauji valdikliai, pėsčiųjų mygtukai ir žmonėms su negalia skirta įranga. Taip pat įdiegti transporto jutikliai, leidžiantys adaptyviai reguliuoti žalią signalą, o šviesoforų išdėstymas optimizuotas sumažinant kliūtis pėsčiųjų takuose.
Kretingoje, Šventosios g., ties PC „Norfa“, „Via Lietuva“ iniciatyva atliekant modernizavimo darbus buvo pakeisti seni šviesoforai ir jų kabeliai, demontuotos arba perkeltos perteklinės atramos, įrengti pėsčiųjų mygtukai ir garsiniai signalai, pritaikyti žmonėms su negalia. Čia taip pat įdiegta nauja transporto srautų detekcijos sistema, panaikintas posūkio į kairę iš Šventosios g. į Slėnio g. reguliavimas bei leidžiamas posūkis į kairę nelaukiant žalio šviesoforo signalo, vadovaujantis KET ir šviesoforų įrengimo taisyklėmis.
Tauragėje, kelyje A12 Ryga–Šiauliai–Tauragė–Kaliningradas (155,89 km) sankryžoje su Šlaito g., taip pat pakeisti seni šviesoforai ir kabeliai ir įrengti nauji pėsčiųjų mygtukai bei garsiniai signalai, pritaikyti žmonėms su negalia, įdiegta nauja transporto srautų detekcijos sistema.
Modernizacija atlikta ir kitose valstybinės reikšmės kelių vietose: A6 Kaunas–Zarasai–Daugpilis 10 km su Centrine g., ties Ramučių k. (Karmėlava), 18 km su Oro uosto g., Karmėlavoje, 20 km su Senuoju Kauno pl., ties Pašilių k. (Zatyšiai), 25 km su Beržų g., ties Gumbiškių k. (Stašėnai), A9 Panevėžys–Šiauliai 55 km su Mažvydo g. (Radviliškis), 74 km sankryžos su Plytinės ir Stendo g., A11 Šiauliai–Palanga 5,8 km perėja ties užeiga „Smakų smakas“, 7,4 km su Putinų g., ties Lukšių k., 9,2 km su Luponių g., ties Kuzavinių k., 12,5 km su Gruzdžių g. ir Draugystės g., ties Kužiais, ir 14,6 km su Amalės g., ties Amalių k., bei 102 kelio 21,14 km sankryža su Taikos g. Kreivalaužiuose.
Atlikti darbai daugiau nei dvidešimtyje šalies vietų leis užtikrinti didesnį eismo saugumą, sklandesnį transporto pralaidumą ir patogesnę infrastruktūrą pėstiesiems, kartu sudarant sąlygas efektyvesnei šviesoforų įrangos priežiūrai ateityje.
Apie AB „Via Lietuva“
„Via Lietuva“ – valstybės valdoma įmonė, atsakinga už Lietuvos kelių modernizavimą, priežiūrą ir eksploatavimą. Bendrovė rūpinasi daugiau nei 21 tūkst. km valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1500 tiltų, viadukų, tunelių ir daugiau nei 2000 km pėsčiųjų ir dviračių takų.
„Via Lietuva“ inf.














