Nuo 2020 m. pradžios iki 2021 m. lapkričio 15 d. Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) užfiksavo 97 eismo įvykius, kurių metu žuvo pėstieji, dviratininkai, paspirtukininkai arba jie buvo sužeisti, kai tokiame eismo įvykyje dalyvavo krovininė ar keleivinė transporto priemonė. Iš jų 57,7 proc. įvyko tamsiuoju paros metu.

Kas tamsoje pavojingiausia?

Tamsiu paros metu mes prasčiau matome. Rudenį ir žiemą, be prastesnio matomumo, prastesnės ir meteorologinės sąlygos. Tuo metu dažnai lyja, rytai skendi rūkuose, o kai ima snigti ar pašąla, eismo įvykių kreivė staigiai šoka į viršų.

„Tiek lietus, tiek rūkas yra pavojingi reiškiniai visais metų laikais, tačiau ypač atidiems eismo dalyviams reikėtų būti šaltuoju sezonu. Tamsa, šlapia ir slidi kelio danga, nuo šviesų ant kelio atsirandantys atspindžiai ir dėl to išsiliejantis vaizdas vairuotojams tampa nemenku iššūkiu“, – teigia LTSA tyrėjų komandos specialistė Karolina Klimkevičienė.

Kaip pavyzdį ji pateikia eismo įvykio, kurio metu buvo partrenktas pėsčiasis, aplinkybes. Jis ėjo esant rūkui važiuojamaja kelio dalimi kelią pasišviesdamas turimu žibintuvėliu. Atšvaitą segėjo ant kepurės, todėl vairuotojas jo nepamatė. Atšvaitas yra geriausiai matomas, kai dėvimas kuo žemiau, automobilio žibintų aukštyje, o žibintuvėlio naudojimas yra naudingas tuomet, kai einama priešpriešine kryptimi, nei važiuoja automobiliai, tokiu būdu pėsčiasis ne tik pasišviečia kelią, bet ir geriau matomas vairuotojams.

Eismo dalyviams išvengti susidūrimų sudėtingiau ir tuomet, kai sninga arba šąla. Prasta kelio dangos būklė, apsnigta ir apledėjusi kelio danga bei kelkraščiai ir šaligatviai reikalauja dar daugiau saugaus vairavimo įgūdžių bei visų eismo dalyvių atidumo ir savo veiksmų įvertinimo.

Matomas ir atsargus

Šaltasis sezonas ir tamsa labiau pavojingi pėstiesiems. 2020 ir 2021 m. įvyko 73 eismo įvykiai, kurių metu žuvo pėstieji arba jie buvo sužeisti, kai tokiame eismo įvykyje dalyvavo krovininė ar keleivinė transporto priemonė. Iš jų 54 eismo įvykiai įvyko šaltuoju metų laiku. Tuo tarpu dviračių ir paspirtukų vairuotojai, atsižvelgiant į šių transporto priemonių naudojimo sezoniškumą, į eismo įvykius dažniau patenka šviesiuoju paros metu.

Analizuojant eismo įvykius, dažniausiai jiems turėjusios įtakos pasikartojančios priežastys nekinta. Pirmojoje vietoje – atšvaitų nedėvėjimas arba netinkamas dėvėjimas. Antrojoje – eismo dalyvių neblaivumas.

„Posakis, kad atsarga gėdos nedaro, labai tinka visiems eismo dalyviams. O jei kalbame apie tamsų paros metą, šaltąjį sezoną, tuomet tos atsargos reikėtų dvigubai. Pavyzdžiui, vis dar daug pėsčiųjų, dviratininkų, paspirtukininkų kelią kerta ne tam skirtoje vietoje, eina ar važiuoja važiuojamąja dalimi arba perėją įveikia degant draudžiamam šviesoforo signalui. Tuo tarpu motorinių transporto priemonių vairuotojai tamsiu paros metu dažniau nepasirenka saugaus važiavimo greičio ir neįvertina ilgesnio stabdymo kelio ar oro sąlygų įtakos“, – komentuoja LTSA tyrėja.

Tad kaip saugotis?

Jei kojos arba ratai du

„Pirmiausia būkite matomi! Pėstieji turi būti prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą, o dviratininkai, paspirtukininkai – ne tik dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, bet ir užtikrinti, kad dviračio ir paspirtuko priekyje degtų baltos, o gale – raudonos šviesos žibintas“, – sako LTSA tyrėja.

Taip pat draudžiama vairuoti dviratį ar paspirtuką neblaiviems. Važiuojamąją kelio dalį reikia kirsti tik per perėjas ir tik įsitikinus, jog keliu neatvažiuoja jokia transporto priemonė. Kirsti pėsčiųjų perėją galima tik nulipus nuo dviračio ir jį vedantis. Jei reikia kirsti važiuojamąją dalį ten, kur eismas nereguliuojamas, privaloma praleisti važiuojamąja kelio dalimi važiuojančias transporto priemones, išskyrus tuos atvejus, kai kertami išvažiavimai iš šalia kelio esančių teritorijų, gyvenamosios zonos, kiemo, stovėjimo aikštelės, kai kertama važiuojamoji dalis, į kurią suka kiti vairuotojai suka. 

Budrus vairuotojas – saugus vairuotojas

K. Klimkevičienės teigimu, motorinės transporto priemonės vairuotojui svarbiausia – neviršyti leistino greičio ir tinkamai pasirinkti saugų važiavimo greitį.

„Važiuojant tamsiuoju paros metu rekomenduojame įvertinti ne tik prastą matomumą, bet ir meteorologines sąlygas, savo fizinę ir emocinę būseną, taip pat vairavimo patirtį ir pan. O kai kelio danga šlapia ar apledėjusi, reikėtų būti dar atsargesniems. Geriau kelionės tikslą pasiekti lėčiau, tačiau saugiai“, – pataria ji.

Vairuotojams taip pat patariama sulėtinti greitį, kai artėjama prie pėsčiųjų perėjos, ypač jei pėsčiųjų perėja iš vairuotojo vietos nėra gerai matoma, o kelyje esančius objektus ir jų keliamas grėsmes vertinti iš anksto.

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: