Jonavos „Neries“ pagrindinėje mokykloje įgyvendintas unikalus architektūrinis projektas, kurio metu mokyklos lauko erdvės buvo tvarkomos atsižvelgiant į mokinių idėjas ir poreikius, taip pat dalis poilsiui ir mokymuisi skirtų objektų pastatyti kartu su mokiniais naudojant profesionalius statybos įrankius bei tvarias statybos medžiagas.   

2025 m. rugsėjį baigtas daugiau nei metus trukęs projektas KAD:MOKYKLA, kurio apimtyje Jonavos „Neries“ pagrindinėje mokykloje pagal mokinių idėjas buvo sukurtos net trys lauko erdvės - susibūrimui skirtas amfiteatras, poilsiui skirti lauko baldai bei mokymuisi skirta lauko klasė.

KAD:MOKYKLA - tai dalyvaujamosios architektūros kūrimo metodas, kai mokyklos bendruomenė tiesiogiai ir aktyviai įtraukiama į architektų komandos kuruojamą lauko erdvių kūrimą ir įgyvendinimą. Čia kūrybinis procesas derinamas su pilietiškumu - pasitelkiami kartu kuriami buriantys mokymosi arba poilsio paskirties objektai, turintys ilgalaikę materialinę ir edukacinę vertę. Su Jonavos „Neries“ pagrindinės mokyklos administracija, mokytojais ir 6-8 klasių mokiniais dirbusi architektų komanda sukūrė glaudaus bendradarbiavimo pavyzdį, kuris tapo įdomiu tęstiniu procesu - kartu kurtos lauko erdvių idėjos ir strategijos, spręsti objektų įgyvendinimo kaštų klausimai, ieškota alternatyvų ir inovacijų tam, kad būtų galima įgyvendinti visas pasirinktas idėjas. 6-8 klasių mokiniai ir jų mokytojai susipažino su architektų darbo metodais, tyrinėjo mokyklos lauko erdves ir savo poreikius, mokėsi diskutuoti ir sprendimus priimti bendruomeniškais būdais.  

Projekto metu išryškėję pagrindinėje mokykloje besimokančių jaunuolių poreikiai atspindi ir universalius šios amžiaus grupės siekius: jiems skirtos lauko erdvės turėtų būti skirtingos, svarbu turėti galimybę jose leisti laiką ir su draugais, ir individualiai, svarbu turėti gerą vizualinį ryšį su mokykla  (pvz. mokyklos įėjimu), lauko erdvėms būtinas šešėlis, augalai, natūralios medžiagos ir spalvos. Mokinių idėjose išryškėjusios fizinės aplinkos savybės - stogeliai, įvairūs sėdėjimai ir grupėmis formuojami augalai įgyja įdomias formas, jų yra daug ir skirtingų. Pagrindine projekto intencija tapo tai, kad mokinių išreikšti erdviniai poreikiai taptų sprendimų priėmimo pagrindu - pagal mokinių idėjas sukurti objektai gali padėti mokiniams jaustis savarankiškiems, saugiems ir išgirstiems. Projektui taip pat tapo itin svarbu, kad sukurti poilsio ir mokymosi objektai atspindėtų jų autorius, t.y. paauglius - būtų jaukūs ir patogūs, tačiau tuo pačiu būtų kažkas tarpinio tarp grynos vaikiškos ir grynos suaugusiųjų architektūros.  

KAD: MOKYKLA rezultatu Jonavos „Neries“ pagrindinėje mokykloje tapo 3 naujos mokymosi ir poilsio erdvės: 

- nenaudojamą mokyklos kiemo erdvę įveiklinęs amfiteatras, tapęs tikru iššūkiu, kadangi reikėjo suderinti plačios erdvės mastelį, ribotą biudžetą ir jaunuolių poreikius. Kūrybiniai kompromisai tapo šio objekto stiprybe - realizacijai panaudoti seni Vilniaus 700-mečio paviljono elementai (metalinės konstrukcijos ir betono liejiniai), papildyti naujais V formos betono elementais, medžiu dengtomis konstrukcijomis bei mokyklos iniciatyva pasodintais augalais.  

- per kelias mokyklos lauko erdves išdėstyti daugiafunkciniai lauko baldai, sukurti medžių gretimybėje ir tuo pačiu - netoli mokyklos įėjimo. Didžiausiu objektu tapo medinė pergola su terasa ir suoliuku, turinti potencialo tapti apželdinta lauko skaitykla. Taip pat sukurti atsisėdimai su augalų grupėms bei moduliniai skirtingų formų suoliukai. Esminiu elementu tapo augalai, kuriuos mokiniai vaizdavo visose idėjose. Su mokykla sutarta lauko baldus įgyvendinti etapais - su mokiniais atliktos medinių baldų statybos, o augalų sodinimas numatytas 2026 m. pavasarį - šiuo metu mokykla įrengtose dėžėse kaupia žaliąsias atliekas (žolę, lapus ir šakas), kurios taps tvariu pagrindu augalams. 

- Lauko klase virtęs kupolas, savo vietą mokyklos kieme atradęs atsižvelgiant į 6 klasės mokinių nuomonę. Lauko klasės mokyklų teritorijoje jau yra tapusios gerai pažįstama ir siektina funkcija, nes jų pagalba galima veiklas organizuoti kitaip - netradiciškai. Mokykla jau buvo suplanavusi įsigyti kupolą, todėl projekto vadovų vaidmuo buvo ne jį sukurti nuo nulio, o padėti išgryninti jo vietą, paskirtį ir turinį, kad šis objektas taptų prasminga ir gyva mokyklos aplinkos dalimi.  

Projektą įgyvendino viešoji įstaiga „Architektūra ir žmonės“. Projektą finansavo Lietuvos kultūros taryba ir švietimo pažangos programa “Tūkstantmečio mokyklos”. Projekto partneris - Jonavos „Neries“ pagrindinė mokykla.  

Nuotraukų autorius - Pijus Girdziušas. 

Amfiteatro rangovas - Vilniaus meistarnė. 

Lauko baldų autoriai ir statytojai - architektės Evelina Vasiliauskaitė ir Margarita Kaučikaitė, statybų vadovai Inga Kupetytė-Bunevičienė, Milda Lukoševičiūtė, Valdas Reikertas ir Tomas Vitvickis, bei 22 Jonavos „Neries“ pagrindinė mokyklos mokiniai. 

VŠĮ “Architektūra ir žmonės” inf. 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: