Šaltibarščiai yra tikras lietuvių vasaros simbolis. Kiekviena šeima turi savo receptus, kaip išgauti neprilygstamą šio tradicinio patiekalo konsistenciją bei skonį, o kartu nenuilstamai kuriami nauji šaltibarščių receptai – veganiški, su gazuotu mineraliniu vandeniu, batatų garnyru ar putpelių kiaušiniais. Kokie bus jūsų mėgstamiausi šaltibarščiai šią vasarą?

Pasak Ernestos Dapkienės, „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorės, šaltibarščių ingredientų ir jau paruoštų šaltibarščių pardavimų augimas kasmet gana taikliai atspindi šiltojo laikotarpio pradžią Lietuvoje.

„Šiais metais šaltibarščių sezonas prasidėjo balandžio pradžioje, nors lyginant su praeitais metais – porą savaičių vėliau. Mėgstantiems gaminti, asortimente turime visko, ko reikia ne tik tradiciniam patiekalui, bet ir įvairiausioms jo variacijoms – įvairaus riebumo pieno produktų, augalinio pieno veganams, šviežio derliaus daržovių bei žalumynų. Na, o skubantiems visada galime pasiūlyti „Maximos“ meistrų ką tik paruoštų tradicinių šaltibarščių“, – teigia E. Dapkienė.

 

Šaltibarščių interpretacijos

Šaltibarščiams galima rinktis tiek žalius, tiek įsigyti jau išvirtus arba konservuotus burokėlius, ilgavaisius ar trumpavaisius šviežio derliaus agurkus bei krapus, kefyrą galima keisti pasukomis ar jogurtu, vietoje vištų kiaušinių išmėginti putpelių kiaušinius, o daržovių puokštę paįvairinti traškiais ridikėliais. Pasak Brigitos Baratinskaitės, prekybos tinklo „Maxima“ Maisto departamento gamybos direktorės, yra daugybė būdų, kaip paįvairinti šį tradicinį patiekalą.

„Šaltibarščius labai lengva modifikuoti ne vien siekiant įvairesnių skonių, bet reguliuojant kalorijų kiekį. Vertinama, kad patys šaltibarščiai paprastai yra gana dietiškas patiekalas – 100-te jo gramų yra apie 50–70 kilokalorijų ir šį parametrą galima lengvai keisti renkantis naudojamų pieno produktų riebumą. Kaloringu patiekalu šaltibarščiai tampa tuomet, kai su jais valgoma daug bulvių, ypač keptų aliejuje. Tad skaičiuojantiems kalorijas paprasčiausiai patariama riboti bulvių garnyro kiekį, bulves virti, o ne kepti. Taip pat galite išbandyti saldžiąsias bulves, jos turi itin daug sveikatai naudingų medžiagų. Jas galima kepti orkaitėje su trupučiu alyvuogių aliejaus arba paskrudinti ant grilio“, – kalba maisto ekspertė ir kviečia išbandyti tris receptus tradiciniam ir naujam šaltibarščių skoniui.

Šaltibarščiai su burbuliukais

Dažnas turbūt yra patyręs nusivylimą, kai kokioje nors kavinėje gauna labai skystus, vandeningus šaltibarščius arba atvirkščiai – tirštą sriubą su milžinišku šaukštu grietinės. Tobulos konsistencijos šaltibarščius pasigaminti padės šis tradicinio skonio receptas, kurio slaptasis ingredientas – pasukos. Pastarosios priskiriamos itin vertingiems mažesnio riebumo pieno produktams, jos vertinamos dėl gausaus lecitino kiekio. O lecitinas padeda lėtinti senėjimo procesus, apsaugoti nervines ląsteles, stiprinti odos bei plaukų struktūrą, reguliuoti cholesterolio kiekį.

Tiesa, jeigu pasirinksite riebų kefyrą, vietoje pasukų galite naudoti mineralinį vandenį. Geriausiai būtų rinktis sūrų, tada papildomai galėsite nenaudoti druskos.

Reikės: 1 l kefyro, 0,5 l pasukų arba 0,5l sūraus mineralinio vandens, 0,5 kg agurkų, stiklainio marinuotų arba raugintų burokėlių, ryšulio svogūnų laiškų ir krapų, druskos pagal skonį. Taip pat, žinoma, virtų kiaušinių ir bulvių.

Kefyrą, pasukas (arba mineralinį vandenį) ir burokėlius su visu jų skysčiu sumaišykite. Agurkus nulupkite, supjaustykite nedideliais gabaliukais ir kartu su smulkiai supjaustytais žalumynais sudėkite į šaltsriubę. Pagardinkite druska ir leiskite pastovėti šiek tiek laiko, kad susimaišytų skoniai. Kiaušinius kietai išvirkite (7 min.), taip pat ir bulves – patariama su lupenomis (apie 15-20 min.), svarbu nepervirti. Kiaušiniais, smulkintais pagal skonį, papuoškite sriubą dubenėlyje.

„Chlodnik“ – kaimynų lenkų šaltibarščių versija

Ar žinojote, kad mūsų kaimynai lenkai turi labai panašų į šaltibarščius savo nacionalinį patiekalą? Taigi kodėl nepabandžius kaimynų versijos?

Reikės: 45 švieži burokėliai, geriausia dar su viršūnėmis, 2 nulupti ir sutarkuoti agurkai , 6 sutarkuoti, 3 šaukštai šviežių susmulkintų krapų, 2 pundeliai svogūnų susmulkintų laiškų – gali būti su galvutėmis, 4 stiklinės natūralaus jogurto, 4 stiklinės kefyro arba pasukų, 1 stiklinė grietinės, druskos ir pipirų pagal skonį, 3 kietai virti, ketvirčiais supjaustyti kiaušiniai.

Nuimkite burokėlių lapus, o stiebelius susmulkinkite ir dėkite į didelį puodą. Burokėlius nulupkite, sutarkuokite ir suberkite į keptuvę. Įpilkite šalto vandens tiek, kad apsemtų burokėlius, ir pasūdę patroškinkite (apie 15 min.). Į puodą sudėkite smulkintus agurkus, ridikėlius, krapus, svogūnus, jogurtą, kefyrą, grietinę ir troškintus burokėlius, kai šie atvės. Pagardinkite druska ir pipirais, papuoškite kiaušiniu.

Veganiški šaltibarščiai su batatais

Pieno produktus galima pakeisti augaliniu pienu ir sutirštinti jį augaliniu jogurtu, o kad būtų dar įdomiau – garnyrui pasirinkti saldžiąsias bulves.

Reikės: 0,5 kg arba 5 vidutinio dydžio virti burokėliai, 1 l nesaldinto sojų pupelių pieno,  400 g nesaldinto sojų jogurto, 3 šaukštai šviežių susmulkintų krapų, 2 nulupti ir susmulkinti agurkai, 6 susmulkinti ridikėliai, vienos citrinos sulčių, druskos ir pipirų pagal skonį, 1 didelė ar kelios mažesnės saldžiosios bulvės. Saldžiosioms bulvėms pagardinti: 2 skiltelės česnako, po žiupsnelį kmynų, rozmarino, saldžiosios paprikos miltelių ir druskos, 2 valg.  šaukštai aliejaus.

Virtus burokėlius sutarkuokite ir šiek tiek pakepinkite keptuvėje, įpylę aliejaus. Į puodą pilkite pieną, įspauskite citrinos sulčių, gerai išmaišykite. Palaukite maždaug 5 min., kol pienas ims tirštėti. Dėkite jogurtą ir paruoštus burokėlius. Pagardinkite jūros druska ir trupučiu juodųjų pipirų.

Saldžiąsias bulves galima ruošti įvairiai, tačiau siūlome išbandyti orkaitėje keptas lazdeles: saldžiąsias bulves nulupkite, supjaustykite stambesniais šiaudeliais, apibarstykite prieskoniais ir smulkintais česnakais, apšlakstykite aliejumi, išmaišykite ir dėkite į skardą. Kepkite 200 laipsnių orkaitėje apie 20–25 minutes.

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: