Atostogaujant pietų Europoje ar lankantis vietiniuose turguose, taurė vyno dažnai tampa neatsiejama kelionės dalimi. Tačiau specialistai įspėja – ne viskas, kas atrodo autentiška, taip ir yra. Europos Sąjungoje daugėja suklastotų alkoholinių gėrimų atvejų, o padirbtas vynas ir kiti stiprieji gėrimai kelia grėsmę ne tik sveikatai, bet ir visos ekonomikos stabilumui.
Lietuvoje kasmet prarandama 18 mln. eurų
Vynas ir stiprieji gėrimai yra vieni labiausiai klastojamų produktų – dėl to Europos Sąjunga kasmet praranda daugiau nei 2 mln. eurų pajamų ir beveik 5,7 tūkst. darbo vietų. Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba (EUIPO) pristatė kampaniją „Kas ant jūsų stalo?“, minėdama Pasaulinę kovos su klastojimu dieną. Šia kampanija siekiama atkreipti dėmesį į tai, kad suklastoti maisto ir gėrimų produktai kenkia ne tik ekonomikai, bet ir vartotojų sveikatai bei kulinariniam paveldui.
Palyginti su kitais produktais, vynas ir spiritiniai gėrimai yra vieni iš labiausiai klastojamų produktų – dėl to ES kasmet prarandama 2 289 mln. eurų pajamų ir beveik 5 700 darbo vietų.
Vien Lietuvoje kasmet šiame sektoriuje prarandama 18 mln. eurų pajamų.
Nors klastojami produktai dažnai siejami su prabangos ar mados prekėmis, visgi maisto produktai, ypač sausainiai, makaronai, traškučiai ir saldainiai, pagal 2020 m. nusikaltimų grėsmių vertinimą buvo antra pagal dažnumą konfiskuojama prekių grupė prie ES išorės sienų. Kinija ir Turkija buvo tarp šalių, iš kurių 2019 ir 2020 m. gauta daugiausia suklastotų maisto produktų ir gėrimų.
2025 m. Europos Sąjungos sunkių formų ir organizuoto nusikalstamumo grėsmių vertinimas (SOCTA) rodo, kad auganti elektroninė prekyba palengvina klastotų maisto produktų platinimą. Vartotojams tampa vis sunkiau atpažinti autentiškus produktus, ypač alkoholinius gėrimus - nusikaltėliai naudoja originalius butelius, klastoja etiketes, pakuotes ir net gamybos sudedamąsias dalis.
Suklastotuose maisto produktuose randama pavojingų medžiagų
2021 m. SOCTA ataskaitoje įspėjama, kad suklastotuose maisto produktuose buvo rasta pavojingų medžiagų, pavyzdžiui, metanolio, gyvsidabrio, fipronilo ir įvairių insekticidų bei pesticidų.
Pasak EUIPO vykdančiojo direktoriaus João Negrão, suklastoti maisto produktai ir gėrimai kelia didelį susirūpinimą visuomenės sveikatai. „Mūsų kampanija siekiama suteikti vartotojams žinių, kaip apsisaugoti, ir remti teisėtą verslą, kuris laikosi ES kokybės standartų. Tai kova, į kurią turime stoti visi kartu: valdžios institucijos, gamintojai ir vartotojai“, - teigia jis.
Kaip vartotojai gali apsisaugoti?
Vykdant EUIPO kampaniją „Kas ant jūsų stalo?“ teikiami praktiniai patarimai, kaip apsisaugoti nuo suklastotų produktų. Vartotojai raginami produktus pirkti iš patikimų šaltinių: oficialių tinklų, platintojų ar gamintojo svetainių. Be to, svarbu atkreipti dėmesį į produkto ženklinimą, kilminę ir ES geografinių nuorodų (GN) ženklus, pvz., SKVN, SGN ir GTG. Būtent geografinės nuorodos (GN) padeda atpažinti produktus, kurie kilę iš konkrečių regionų ir pasižymi išskirtinėmis savybėmis, būdingomis tai vietovei. Tai ne tik garantuoja kokybę vartotojams, bet ir leidžia gamintojams geriau parduoti savo produktus.
Taip pat reikšminga atidžiai patikrinti pakuotę ir patį produktą, nes padirbtos prekės dažnai turi apdailos trūkumų arba rašybos klaidų. Kai kurie gamintojai naudoja QR kodus ar hologramas, kurios padeda įsitikinti produkto originalumu. Norintiems sužinoti daugiau, EUIPO išleido kovos su klastojimu ir piratavimu technologijų vadovą su daugiau nei 40 būdų, kaip apsaugoti prekių ženklus nuo klastojimo.
APIE EUIPO
Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba (EUIPO) yra viena didžiausių decentralizuotų Europos Sąjungos agentūrų nuo 1994 m. administruojanti ES prekių ženklų registraciją, o nuo 2003 m. - dizainų registraciją. 2023 m. agentūra į savo veiklos sritį įtraukė dar vieną intelektinės nuosavybės teisę - amatininkų ir pramonės gaminių geografines nuorodas. EUIPO bendradarbiauja su ES šalimis ir tarptautinėmis organizacijomis, siekdama sukurti vienodas sąlygas intelektinės nuosavybės srityje. Be to, 2024 m. EUIPO jau penktą kartą buvo pripažinta inovatyviausia intelektinės nuosavybės tarnyba pasaulyje.
EUIPO pranešimas spaudai