Jei vienai dienai tapčiau Lietuvos švietimo ministru, priimčiau 4 sprendimus: įvesčiau internetą, kaip mokomąjį dalyką mokyklose – greta chemijos ar literatūros, be to, leisčiau naudotis internetu per egzaminus, leisčiau naudotis internetu klasėse per vieną didelį, visiems matomą ekraną ir uždrausčiau išmaniųjų telefonų bei socialinių tinklų naudojimą mokykloje. 

Tokiomis idėjomis Lietuvai dalijasi viena ryškiausių tarptautinių švietimo žvaigždžių, saviorganizuoto mokymosi idėjų pradininkas pasaulyje  – prof. Sugata Mitra, paklaustas, ką darytų, jei vienai dienai būtų paskirtas Lietuvos švietimo ministru.  
 
S. Mitra yra garsaus „Skylė sienoje“ („Hole in the Wall“) eksperimento iniciatorius, įrodęs, kad vaikai gali savarankiškai, be mokytojų priežiūros,  išmokti naudotis technologijomis.  

Šis darbas tapo pagrindu „Minimaliai invazinio švietimo“ (angl. Minimally Invasive Education) koncepcijai ir net įkvėpė Oskaru apdovanotą filmą „Lūšnyno milijonierius“ (angl. „Slumdog Millionaire“).  

Spalio 28 d. S. Mitra lankysis Vilniuje, kur skaitys pranešimą apie mokymosi ateitį ir diskutuos su mūsų šalies švietimo bendruomene bei švietimo politikos formuotojais apie tai, kokių kompetencijų reikės ateities žmogui ir kaip jas ugdyti.   

Ar saviorganizuotas mokymas tiktų ir Lietuvai?  

Viena iš S. Mitra idėjų yra saviorganizuotas mokymas  – mokymosi metodas, kai mokiniai patys aktyviai tyrinėja, kelia klausimus, ieško atsakymų ir mokosi bendradarbiaudami, dažnai su minimaliu suaugusiųjų įsikišimu.  

Paklaustas, ar saviorganizuoto mokymosi principas gali būti veiksmingas visuomenėse, kuriose vis dar vyrauja pagarba autoritetui ir hierarchinėms struktūroms – kaip kai kuriose Lietuvos mokyklose, S. Mitra užtikrina, kad saviorganizuoto mokymosi aplinkas (angl. Self Organised Learning Environments, SOLE) galima sukurti ir veiksmingai taikyti visose kultūrose.  

„Tai patvirtina stebėjimai ir eksperimentai, vykdyti visame pasaulyje per pastaruosius 25 metus“, – teigia mokslininkas.  

Pasak jo, norint paskatinti saviorganizuotą mokymąsi šalyse, kur vis dar dominuoja mokytojo centrinis modelis ir pereiti prie mokinio kaip mokymo proceso centro, jose turėtų atsirasti bent vienas valstybinis egzaminas, kuriame taikomas saviorganizuoto mokymosi principas ir leidžiama naudotis internetu egzamino metu.  

„Tai užtikrintų, kad ši pedagogika būtų įtraukta į visų mokytojų rengimo programas. Esamiems mokytojams turėtų būti privaloma bent kelis kartus praktiškai išbandyti SOLE, kad jie priprastų prie šios idėjos“, – kalba S. Mitra.  

Kaip ugdyti kūrybiškumą ir smalsumą  

Dažnam švietimo darbuotojui kyla klausimų, ar išvis įmanoma ugdyti kūrybiškumą ir smalsumą, kai mokiniai mokomi siekti standartizuotų vertinimo kriterijų. Neaišku, kaip saviorganizuotą mokymąsi suderinti su nacionalinėmis programomis ir egzaminais.  

S. Mitra receptas: internetas turėtų būti įtrauktas į mokyklų programas kaip atskiras dalykas visuose lygiuose

„Tai padarius, tiek pedagogikoje, tiek egzaminuose tektų taikyti tik saviorganizuoto mokymosi metodus, nes mokymo programa keistųsi per greitai, kad dabartinė sistema spėtų prisitaikyti. Smalsumas ir kūrybiškumas atsirastų savaime kaip šio proceso pasekmė“, – aiškina švietimo vizionierius.  

Ar dirbtinis intelektas gali pakeisti mokytojus? 

Profesorius įvardija, kokie būtų pirmieji žingsniai, norint Lietuvos mokyklose pradėti diegti „Mokyklos debesyje“ (School in the Cloud) modelį.  

Tai mokymosi erdvių – virtualių arba fizinių – tinklas, kuriame vaikai dirba grupėmis, tyrinėja „didelį klausimą“ (angl. Big Question), naudojasi internetu kaip pagrindiniu mokymosi įrankiu, o mokytojo vaidmuo yra ne vadovauti, o stebėti, palaikyti, įkvėpti. 

„Bet kurios srities mokymo programa turėtų būti keičiama iš „temų sąrašo“ į „klausimų sąrašą“. Įsivaizduokime, kad tema „žinduoliai“ pakeičiama klausimais, tokiais kaip „Kodėl dramblys turi straublį, o ne įprastą nosį?“ ar „Kodėl paukščiai deda kiaušinius, o katės – ne?“. Mokiniai grupėse turi ieškoti atsakymų internete. Mokytojas tik skatina procesą ir gali net pats nežinoti atsakymų“, –  aiškina S. Mitra. 

Profesorius turi atsakymą ir į vis aktualesniu tampantį klausimą, ar dirbtinis intelektas gali pakeisti mokytoją.  

„Norėdami nukeliauti iš vienos vietos į kitą, nebūtinai turime eiti pėsčiomis – galime naudotis gyvūnais, dviračiais, automobiliais, lėktuvais, laivais... Panašiai, keliaudami mintimis, neturime tik sėdėti ir galvoti – galime „mąstyti“ pasitelkdami knygas, garsą, vaizdo medžiagą, internetą ir, vis dažniau, dirbtinį intelektą. Mokytojų nereikia pakeisti – juos reikia paversti smalsiais ir palaikančiais draugais“, – pabrėžia S. Mitra.  

Ko reikia sėkmingai švietimo reformai   

Lietuva jau daug metų vykdo švietimo reformas, tačiau rezultatai nedžiugina.  

Paprašytas pasidalinti sėkmingos švietimo reformos „receptu“, S. Mitra ramina, jog Lietuva nėra vienintelė šalis, kurioje švietimo „reformų“ rezultatai buvo nepakankami.  

„Beveik visos man žinomos šalys patyrė panašių sunkumų. Pirmiausia turime susitarti, ko norime iš švietimo. Tik tada galime kurti sistemą, kuri atitiktų tuos tikslus. Dabartinė švietimo sistema dažnai yra tiesiog „paklusnumo mokymas“, skirtas kurti vienodus žmones praeities imperijų laikams“, – mano S. Mitra.  

Proga klausimus užduoti tiesiogiai  

Laukiama, kad spalio 28 d. Vilniuje vyksianti S. Mitra paskaita ir diskusija suburs apie 150 Lietuvos švietimo bendruomenės narių.  

Loreta Rekašiutė, susitikimą su S. Mitra mūsų šalyje organizuojančios Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) direktoriaus pavaduotoja, ragina Lietuvos švietimo bendruomenę pasinaudoti galimybe dalyvauti šiame nemokame renginyje ir tiesiogiai užduoti klausimus vienai iš ryškiausių mūsų laikų švietimo žvaigždžių.  

„Džiaugiamės, kad mokytojai, švietimo sistemos atstovai turės unikalią ir nemokamą galimybę dalyvauti renginyje, kuriame profesorius Sugata Mitra pasidalins savo patirtimi. Profesorius ne vienerius metus kalba apie mokytojo vaidmenį ugdyme, o dirbtinio intelekto amžiuje ši tema dar aktualesnė, mokytojo profesija įgauna kitą prasmę. Manau, profesorius pateiks netikėtų įžvalgų apie savarankišką mokymąsi ir patars, kaip galime padėti vaikams suprasti, ką vertą žinoti ir gebėti artimiausioje ir tolimoje ateityje", – sako L. Rekašiutė.  

Daugiau informacijos apie renginį rasite čia. 

Apie Sugata Mitra:  

Sugata Mitra – Indijos kompiuterių mokslininkas, švietimo inovatorius, profesorius, labiausiai žinomas dėl savo netradicinio požiūrio į mokymąsi. Jis išgarsėjo 1999 m., atlikęs garsųjį „Hole in the Wall“ eksperimentą, kurio metu vaikai Indijos lūšnynuose patys išmoko naudotis kompiuteriu be jokios pagalbos. 

Remdamasis šiuo atradimu, S. Mitra sukūrė Minimally Invasive Education koncepciją, teigiančią, kad vaikai geba mokytis savarankiškai tinkamoje aplinkoje. Vėliau jis išvystė saviorganizuoto mokymosi aplinkų (SOLE – Self-Organized Learning Environments) modelį, kuriame vaikai dirba grupėmis, tyrinėja „didelį klausimą“ ir mokosi per bendradarbiavimą.  

Jo projektas „School in the Cloud“ sukūrė virtualias mokymosi erdves, o iniciatyva „Granny Cloud“ įtraukė savanorius iš viso pasaulio. Šios iniciatyvos dalyviai – dažnai vyresnio amžiaus žmonės (todėl ir pavadinta „močiutės debesyje“) per internetą bendrauja su vaikais atokiose ar skurdžiose vietovėse, kad palaikytų jų mokymosi motyvaciją ir smalsumą.  

S. Mitros darbai pakeitė požiūrį į švietimą, parodydami, kad smalsumas, bendradarbiavimas ir prieiga prie informacijos gali pakeisti tradicinį mokymosi modelį. Jo idėjos sulaukė pasaulinio pripažinimo, įskaitant TED prizą 2013 m. Šiandien S. Mitra laikomas vienu iš drąsiausių alternatyvaus švietimo mąstytojų pasaulyje.

Pasak paties S. Mitra, nė viena šalis dar nėra įdiegusi jo metodų nacionaliniu mastu, tačiau daugelis mokyklų ir dešimtys tūkstančių mokytojų visame pasaulyje taiko saviorganizuotą mokymąsi, pasiekdami geresnių rezultatų ir ugdydami labiau pasitikinčius savimi mokinius. 

Apie Lietuvos neformaliojo švietimo agentūrą (LINEŠA): 

LINEŠA yra Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavaldi biudžetinė įstaiga, teikianti pagalbą įgyvendinant valstybės politiką neformaliojo vaikų švietimo ir ugdymo karjerai srityse. 

 Daugiau informacijos: www.linesa.lt 

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: